پرش به محتوا
خانه » مقالات » تغذیه قبل از بارداری

تغذیه قبل از بارداری

    نحوه صحیح تغذیه قبل از بارداری

    یکی از مهم‌ترین نکات قبل از شروع بارداری، نوع تغذیه مادر است چراکه واقعا تاثیر مستقیمی بر روند تکامل، سلامت و حتی بهره هوشی جنین دارد. در کنار آن توجه به وزن و میزان فعالیت روزانه مادر نیز لازم است.

    تحقیقات نشان داده‎اند که رژیم‌های غذایی سرشار از موادی مانند چربی غیراشباع، غلات کامل، سبزیجات و ماهی می‎توانند به شما در شروع یک بارداری سالم کمک کنند. در مقابل مصرف مواد غذایی مضری مانند الکل و فست‎فود در اوایل بارداری می‎تواند اثرات مضری بر جنین در حال رشد داشته باشد و حتی زمینه بروز بیش‎فعالی یا اوتیسم را فراهم کند. به‎همین‎دلیل، تصمیم گرفته‎ایم تا در این مطلب به نحوه صحیح تغذیه قبل از بارداری اشاره کنیم.

    غذاهایی که باید در تغذیه قبل از بارداری گنجانده شوند

    طبق شواهد علمی، گروه‎های غذایی ضروری در تغذیه قبل از بارداری شامل موارد زیر هستند.

    میوه‎ها و سبزیجات

    برای حمایت از سلامت باروری توصیه می‎کنیم که هر روز نیمی از بشقاب خود را با میوه و سبزیجات پر کنید. چراکه در یک مطالعه توسط دانشکده بهداشت عمومی هاروارد (روی 19000 زن) نشان داده شده است که مصرف زیاد چربی‌های ترانس و قند با افزایش شیوع اختلال تخمک‌گذاری همراه است.

    اگر قصد باردار شدن دارید، توصیه می‎کنیم حتما هندوانه و مارچوبه را مصرف کنید. زیرا منبع غنی از گلوتاتیون هستند و کیفیت تخمک را افزایش می‎دهند. کلم‎پیچ نیز یکی دیگر از سبزیجات مفید و حاوی عناصر لازم برای متابولیسم استروژن است.

    چربی‎ها

    وجود چربی‎های سالم و گیاهی بخش مهمی از هر رژیم غذایی متعادل است. آجیل، آووکادو، روغن زیتون و روغن هسته انگور می‎توانند به کاهش التهاب و در نتیجه تخمک‎گذاری منظم و بهبود باروری کمک کنند.

    اخیرا یک مطالعه نشان داده است که مصرف مقدار مشخصی از چربی‌های غیراشباع و هم‎چنین اجتناب از چربی‎های ترانس در طول فرآیند لقاح مصنوعی (IVF)، میزان موفقیت را تا سه‎ونیم برابر افزایش می‌دهد.

    کربوهیدرات‎های پیچیده

    سعی کنید در تغذیه قبل از بارداری، مصرف کربوهیدرات‎های فرآوری‎شده (مانند کلوچه، کیک، نان سفید و برنج سفید) را محدود کنید. زیرا باعث افزایش مداوم انسولین و مهار تخمک‎گذاری می‏شوند.

    در مقابل، کربوهیدرات‎های پیچیده (آنهایی‎که حاوی فیبر هستند مانند میوه‎ها، سبزیجات، حبوبات و غلات کامل) اثر تدریجی‎تری بر قند خون و انسولین دارند. هم‎چنین منابع عالی از ویتامین‎های B، ویتامین E و فیبر برای حفظ سلامت جنین محسوب می‎شوند. هر روز یک‎چهارم بشقاب خود را به کربوهیدرات‎های پیچیده اختصاص دهید.

    پروتئین

    تخم مرغ، مرغ، بوقلمون، ماهی، گوشت گوسفند و گاو از منابع عالی پروتئین، روی و آهن برای تغذیه قبل از بارداری هستند. ماهی‎های آب سرد مانند سالمون، ماهی تن و ساردین منابع عالی DHA و اسیدهای چرب امگا 3 هستند. آن‎ها به رشد سیستم عصبی کودک کمک می‎کنند و خطر زایمان زودرس را کاهش می‎دهند. دقت کنید که از مصرف ماهی‎های حاوی جیوه مانند کوسه ماهی، اره ماهی و شاه ماهی اجتناب کنید.

    اخیرا یک مطالعه نشان داد که خطر اختلالات تخمک‎گذاری زمانی به نصف کاهش می‎یابد که 5 درصد از کل کالری دریافتی شما از پروتئین‎های گیاهی (مانند لوبیا، آجیل، دانه ها و توفو) مشتق شود.

    لبنیات

    محققان ثابت کرده‎اند که مصرف زیاد لبنیات کم‌چرب در مقایسه با لبنیات پرچرب، خطر بروز اختلالات تخمک‌گذاری را افزایش می‌دهد. از طرفی، مصرف همزمان ماست غنی از پروبیوتیک ممکن است با بهبود متابولیسم و کاهش خطر زایمان زودرس، فوایدی برای بارداری داشته باشد. پس مصرف لبنیات در تغذیه قبل از بارداری را دست کم نگیرید!

    ویتامین‎ها و مواد معدنی

    برخی از متخصصان توصیه می‎کنند به‎محض تلاش برای باردار شدن، مصرف ویتامین‎های دوران بارداری را شروع کنید. روزانه یک مولتی‎ویتامین مصرف کنید که حاوی حداقل 400 میکروگرم اسید فولیک (فولات)، 40 تا 80 میلی‎گرم آهن و 1000 میلی‎گرم کلسیم باشد.

    البته اسید فولیک یا ویتامین B9 در اسفناج، نخود سیاه، غلات غنی‎شده، مارچوبه، لوبیا قرمز، بادام زمینی، جوانه گندم، کلم بروکلی و نخود سبز نیز یافت می‎شود. تامین میزان کافی از آن در 28 روز اول پس از لقاح، می‎تواند 50 تا 70 درصد مانع از بروز نقص مادرزادی نخاع در جنین شود.

    بسیاری از زنان به‎دلیل قاعدگی و خوردن رژیم‎های غذایی ناسالم، ذخایر آهن پایینی دارند. به‎همین‎دلیل، قبل از بارداری مصرف مکمل آهن برای حفظ سلامت جنین لازم است.

    اگر کلسیم کافی در تغذیه قبل از بارداری وجود نداشته باشد، جنین ممکن است کلسیم را از استخوان‎های مادر استخراج کند که می‎تواند زنان را در معرض خطر ابتلا به پوکی استخوان در مراحل بعدی زندگی قرار دهد.

    مواد غذایی ممنوعه در تغذیه قبل از بارداری

    توصیه می‎کنیم نه تنها در دوران بارداری، بلکه قبل از آن نیز از مصرف ترکیبات زیر صرف نظر کنید:

    • کافئین. کافئین موجود در قهوه، نوشابه، انواع چای، نوشیدنی‎های انرژی‎زا و شکلات، ادرارآور است و کم‎آبی می‎تواند مانع از اتصال آسان اسپرم به دهانه رحم شود. توصیه می‎کنیم دمنوش‌های گیاهی مانند بابونه و چای زنجبیل را جایگزین آن‎ها کنید.
    • الکل. اکثر متخصصان توصیه می‎کنند زوج‎هایی که قصد بارداری دارند از مصرف الکل اجتناب کنند. زیرا نه تنها باعث کاهش قدرت باروری می‎شود بلکه با خطر بروز ناهنجاری در جنین همراه است.
    • نوشیدنی‎های حاوی شیرین‎کننده‎های فرآوری‎شده. مصرف بیش‎ازحد شکر میزان کورتیزول بدن را افزایش می‎دهد و مانع از تخمک‌گذاری می‌شود. پس بهتر است برای کنترل قند خون، به نوشیدنی‎های طبیعی مانند شربت عسل، شربت افرا و غیره روی بیاورید.

    سخن آخر

    بنابراین، نوع تغذیه قبل از بارداری نه تنها روی قدرت باروری بلکه روی سلامت جنین نیز موثر است. مشورت با متخصص تغذیه می‎تواند اطلاعات بیشتری در این زمینه در اختیار شما بگذارد.

    منابع

    https://www.stanfordchildrens.org/en/topic/default?id=nutrition-before-pregnancy-90-P02479

    https://www.parents.com/getting-pregnant/fertility/what-to-eat-to-get-pregnant/

    https://www.mobapbaby.org/Pregnancy-Guide/Preparing-for-Pregnancy/Nutrition-Before-Pregnancy

    https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/pregnancy-week-by-week/in-depth/pregnancy-nutrition/art-20045082