پرش به محتوا
خانه » مقالات » تغذیه در دوران شیردهی

تغذیه در دوران شیردهی

    هر آنچه که باید درباره اصول تغذیه در دوران شیردهی بدانید

    اگر به نوزاد خود شیر می‎دهید، احتمالا خیلی نگران این مساله هستید که چه غذاها و نوشیدنی‎هایی برای شما بهترین هستند؟ چگونه رژیم غذایی شما ممکن است بر روند رشد کودک تاثیر بگذارد؟ آیا تغذیه در دوران شیردهی با اصول خاصی همراه است؟

    بهتر است بدانید که اگرچه همیشه داشتن یک رژیم غذایی سالم مهم است، اما در دوران شیردهی اهمیت بیشتری پیدا می‎کند. چراکه نوزاد تا قبل از 6 ماهگی برای تغذیه فقط به شیر مادر وابسته است و مادر نیز برای تولید شیر باید از انرژی و مواد مغذی بدن خود استفاده کند. در ادامه به شرح این نکات خواهیم پرداخت.

    آیا مادران در دوران شیردهی باید کالری بیشتری دریافت کنند؟

    طبق اصول تغذیه در دوران شیردهی، مادران برای تامین نیازهای تغذیه‎ای خود باید روزانه 330 تا 400 کیلوکالری اضافی دریافت کنند. در واقع اگر یک خانم غیرباردار و غیرشیرده در روز به 1600 تا 2400 کیلوکالری نیاز دارد، یک خانم شیرده باید 2000 تا 2800 کیلوکالری انرژی به بدن خود برساند. در غیر این صورت، ممکن است با مشکلاتی مانند سوءتغذیه مواجه شود.

    پیشنهاد می‎کنیم برای دریافت این کالری اضافی، گزینه‎های غنی از مواد مغذی مانند یک تکه نان سبوس‎دار با یک قاشق غذاخوری (حدود 16 گرم) کره بادام زمینی، یک موز یا سیب متوسط ​​و حدود 227 گرم ماست را انتخاب کنید.

    در دوران شیردهی چه مواد غذایی باید مصرف شوند؟

    از نظر متخصصان، مهم است که رژیم غذایی شما به‎حدی متنوع و سالم باشد که بتواند مواد مغذی مانند پروتئین، کلسیم، آهن، ید، کولین، ویتامین D و سایر ویتامین‎ها را تامین کند. چراکه برای تولید شیر و پیشگیری از تحلیل بدن به وجود آن‎ها نیاز است. پس روزانه روی خوردن مواد غذایی غنی از پروتئین مانند گوشت بدون چربی، تخم مرغ، لبنیات، لوبیا، عدس و غذاهای دریایی کم‎جیوه تمرکز کنید و نصف بشقاب خود را به غلات کامل، میوه‎ها و سبزیجات اختصاص دهید.

    از طرفی، خوردن انواع غذاها در دوران شیردهی باعث تغییر طعم شیر مادر می‎شود. این مساله کمک می‎کند تا کودک در معرض ذائقه‎های مختلف قرار گیرد و بعد از 6 ماهگی غذاهای جامد را راحت‎تر بپذیرد.

    آیا مادران در دوران شیردهی باید مولتی‎ویتامین مصرف کنند؟

    با وجود توجه به اصول تغذیه در دوران شیردهی، برای اطمینان از اینکه شما و کودکتان تمام ویتامین‎های مورد نیاز را دریافت می‎کنید، ممکن است پزشک ادامه مصرف مکمل‏های مولتی‎ویتامین را تا زمان از شیر گرفتن نوزاد توصیه کند.

    طبق آخرین دستورالعمل ارائه‏شده در زمینه تغذیه در دوران شیردهی، نیاز زنان به برخی از مواد مغذی (مانند ید و کولین) در دوران شیردهی افزایش پیدا می‎کند. به‏طوری‏که باید در طول سال اول پس از زایمان روزانه 290 میکروگرم ید و 550 میلی‏گرم کولین مصرف کنند. در این شرایط مادران شیرده ممکن است از مصرف مکمل مولتی‎ویتامین سود ببرند.

    در دوران شیردهی چه مقدار مایعات باید مصرف کرد؟

    هر زمان که احساس تشنگی می‎کنید آب بنوشید و اگر ادرار شما به رنگ زرد تیره به نظر می‎رسد مایعات بیشتری مصرف کنید. با این حال، مراقب آبمیوه‎ها و نوشیدنی‎های شیرین باشید. زیرا قند بیش‎ازحد می‎تواند به افزایش وزن کمک کند.

    دریافت کافئین بیش‎ازحد نیز می‎تواند دردسرساز باشد. خود را به مصرف کمتر از 2 تا 3 فنجان انواع نوشیدنی کافئین‎دار (مانند چای، قهوه و نوشابه) در روز محدود کنید. کافئین موجود در شیر مادر ممکن است اعصاب کودک شما را تحریک یا روند خواب او را مختل کند.

    در دوران شیردهی از مصرف چه غذاها و نوشیدنی‎هایی باید پرهیز کرد؟

    بهتر است تغذیه در دوران شیردهی عاری از مواد زیر باشد:

    • الکل. وجود هیچ میزانی از الکل در شیر مادر برای نوزاد بی‎خطر نیست. اگر مشروب می‎خورید، تا زمانی‎که الکل به طور کامل از بدن شما دفع نشده است از شیر دادن خودداری کنید. معمولا این روند بسته به وزن بدن دو تا سه ساعت طول می‎کشد.
    • کافئین. جالب است بدانید که مواد غذایی مانند شکلات و برخی از انواع چای گیاهی مانند چای سبز نیز حاوی کافئین هستند.
    • غذاهای دریایی. اگرچه غذاهای دریایی می‎توانند منبع خوبی از پروتئین و اسیدهای چرب امگا 3 باشند، اما بیشتر آن‌ها حاوی جیوه یا سایر آلاینده‌ها هستند. دریافت مقادیر بیش‎ازحد جیوه از طریق شیر مادر می‎تواند برای سیستم عصبی در حال رشد کودک خطر ایجاد کند. برای کنترل این مساله باید از مصرف اره‎ماهی، شاه‎ماهی خال‎مخالی و کاشی‎ماهی پرهیز کنید.

    آیا نوع تغذیه در دوران شیردهی می‎تواند باعث بروز واکنش آلرژیک در کودک شود؟

    بله، هر زمان کودک شما پس از شیردهی دچار بثورات، اسهال یا خس‎خس سینه شد با پزشک مشورت کنید. اگر مشکوک هستید که چیزی در رژیم غذایی شما ممکن است روی کودک شما تأثیر بگذارد، تا یک هفته از خوردن آن خودداری کنید تا ببینید آیا تفاوتی در رفتار کودک شما ایجاد می‎شود یا خیر. اجتناب از برخی مواد غذایی مانند سیر، پیاز یا کلم ممکن است کمک‎کننده باشد.

    سخن آخر

    بنابراین، تغذیه در دوران شیردهی نیاز به توجه به اصول خاصی دارد. روی غذاهای سالم و متنوع تمرکز کنید تا شما و کودکتان بتوانید به سلامت از این مرحله عبور کنید.

    منابع:

    https://www.healthline.com/nutrition/breastfeeding-diet-101

    https://www.nhs.uk/conditions/baby/breastfeeding-and-bottle-feeding/breastfeeding-and-lifestyle/diet/

    https://www.betterhealth.vic.gov.au/health/healthyliving/breastfeeding-and-your-diet

    https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/infant-and-toddler-health/in-depth/breastfeeding-nutrition/art-20046912https://www.cdc.gov/breastfeeding/breastfeeding-special-circumstances/diet-and-micronutrients/maternal-diet.html#:~:text=An%20additional%20330%20to%20400,active%2C%20non%2Dpregnant%20women%20who