پرش به محتوا
خانه » مقالات » آزمایش اچ پی وی

آزمایش اچ پی وی

    هر آنچه که باید درباره واکسن و پیشگیری از ابتلا به اچ پی وی بدانید

    آزمایش اچ پی وی – واقعا ضرورت تزریق واکسن و پیشگیری از ابتلا به اچ پی وی چیست؟ اچ پی وی (HPV) در واقع مخفف نام ویروس پاپیلومای انسانی (Human Papillomavirus) است. یک ویروس رایج که می‎تواند بسیاری از قسمت‎های بدن را در مردان و زنان آلوده کند. در حال حاضر بیش از 100 گونه مختلف اچ پی وی وجود دارد که به دو دسته انواع پرخطر و کم‎خطر طبقه‎بندی می‎شوند.

    حدود 40 سویه اچ پی وی می‎توانند ناحیه تناسلی را آلوده کنند. سویه‎های پرخطر مانند زیرگروه‎های 16 و 18 با خطر بروز سرطان دهانه رحم، واژن و فرج در زنان یا سرطان مقعد و آلت تناسلی در مردان مرتبط هستند. سویه‎های کم‎خطر مانند 6 و 11 ممکن است هیچ علامتی نداشته باشند یا فقط منجر به بروز زگیل تناسلی شوند. سایر سویه‎های این ویروس ممکن است به‎صورت زگیل پوست انگشتان، دست‎ها، دهان، گلو و صورت را آلوده کنند.

    اگرچه در بیشتر افراد مبتلا به ویروس پاپیلومای انسانی، سیستم ایمنی بدن می‎تواند با عفونت مبارزه و ویروس را پاک کند اما عفونت ممکن است گاهی ادامه داشته باشد و باعث تغییرات غیرطبیعی در سلول‌ها شود. برخی از این سلول‎های غیرطبیعی می‎توانند به سرطان دهانه رحم تبدیل شوند.

    طبق آمار، زیرگروه‎های 16 و 18 عامل حدود 70 درصد از موارد سرطان دهانه رحم در زنان هستند. درحالی‎که تزریق به‎موقع واکسن ویروس پاپیلومای انسانی یا واکسن اچ پی وی می‎تواند به‎خوبی این مساله را کنترل کند. در این مطلب به طور کامل به موضوع واکسن و پیشگیری از ابتلا به اچ پی وی خواهیم پرداخت.

    چگونه می‎توان از خود در برابر عفونت اچ پی وی محافظت کرد؟

    اصولا ویروس اچ پی وی از طریق تماس پوست به پوست به‎خصوص حین برقراری انواع رابطه جنسی (رابطه جنسی واژینال، دهانی و مقعدی) یا به اشتراک گذاشتن اسباب‎بازی‎های جنسی آلوده و به‎ندرت هنگام زایمان از مادر آلوده به نوزاد منتقل شود. بهتر است بدانید که اچ پی وی نمی‎تواند با نشستن روی صندلی توالت یا دست زدن به سطوح معمولی منتقل شود.

    بنابراین، قبل از تزریق واکسن و پیشگیری از ابتلا به اچ پی وی بهترین راهکار این است که از برقراری رابطه با شرکای جنسی مختلف اجتناب کنید. حتما از وسایل پیشگیری مانند کاندوم استفاده کنید و از منفی بودن نتایج تست اچ پی وی شریک جنسی خود مطمان شوید.

    بنابراین، قبل از تزریق واکسن و پیشگیری از ابتلا به اچ پی وی بهترین راهکار این است که از برقراری رابطه با شرکای جنسی مختلف اجتناب کنید. حتما از وسایل پیشگیری مانند کاندوم استفاده کنید و از منفی بودن نتایج تست اچ پی وی شریک جنسی خود مطمان شوید.

    در مرحله بعد به تمام زنان 9 تا 26 ساله توصیه می‎شود که برای پیشگیری از ابتلا به سرطان دهانه رحم واکسن اچ پی وی را دریافت کنند. مطمانا تزریق به‎موقع آقایان نیز مانع از گسترش این عفونت می‎شود.

    بنابراین، قبل از تزریق واکسن و پیشگیری از ابتلا به اچ پی وی بهترین راهکار این است که از برقراری رابطه با شرکای جنسی مختلف اجتناب کنید. حتما از وسایل پیشگیری مانند کاندوم استفاده کنید و از منفی بودن نتایج تست اچ پی وی شریک جنسی خود مطمان شوید.

    حتی اگر برای تزریق واکسن و پیشگیری از ابتلا به اچ پی وی اقدام کرده‎اید، مهم است که همچنان برای غربالگری منظم سرطان دهانه رحم مراجعه کنید. زیرا واکسن از شما تنها در برابر 70 تا 90 درصد گونه‏های پرخطر اچ پی وی محافظت می‎کند.

    واکسن اچ پی وی چه می‎کند؟

    گارداسیل 9 (Gardasil 9) یک واکسن اچ پی وی تاییدشده توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) است که می‎تواند برای دختران و پسران استفاده شود.

    اگر این واکسن قبل از قرار گرفتن دختران یا زنان در معرض ویروس تزریق شود، می‎تواند از بروز اکثر موارد سرطان دهانه رحم، سرطان واژن و فرج پیشگیری کند. علاوه بر این، مشخص شده است که در جلوگیری از ابتلا به زگیل تناسلی، سرطان مقعد، دهان، گلو، سر و گردن در زنان و مردان نیز موثر است.

    واکسن اچ پی وی مخصوص چه کسانی است و چه زمانی باید تزریق شود؟

    مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‎های آمریکا (CDC) توصیه می‎کند که روند تزریق واکسن و پیشگیری از ابتلا به اچ پی وی از دختران و پسران 11 تا 12 سال شروع شود. زیرا ایده‎آل است که واکسن قبل از آغاز روابط جنسی دریافت شود. از طرفی، هنگامی‎که فردی به اچ پی وی آلوده می‎شود، واکسن ممکن است آنقدر موثر نباشد. هم‌چنین پاسخ سیستم ایمنی بدن به واکسن در سنین پایین‎تر از سنین بالاتر بهتر است.

    همه کودکان 11 و 12 ساله باید دو دوز واکسن اچ پی وی را با فاصله حداقل شش ماه دریافت کنند. نوجوانان 9 و 10 ساله و نوجوانان 13 و 14 ساله نیز می‎توانند واکسیناسیون را در برنامه دو دوز دریافت کنند. نوجوانان و بزرگسالان جوانی که بعدا در سنین 15 تا 26 سالگی تزریق واکسن را شروع می‎کنند، باید سه دوز از واکسن را دریافت کنند.

    آزمایش اچ پی وی

    سازمان غذا و داروی ایالات متحده اخیرا استفاده از واکسن گارداسیل 9 را برای مردان و زنان 9 تا 45 ساله تأیید کرده است. اگر 27 تا 45 ساله هستید، با پزشک خود مشورت کنید که آیا او طبق شرایط بالینی شما توصیه می‎کند واکسن را دریافت کنید یا خیر.

    چه کسانی نباید واکسن اچ پی وی را دریافت کنند؟

    آزمایش اچ پی وی – اصولا روند واکسن و پیشگیری از ابتلا به اچ پی وی برای زنان باردار یا افرادی‎که ضعف ایمنی متوسط ​​یا شدید دارند توصیه نمی‎شود. در صورت داشتن هرگونه حساسیت، از جمله حساسیت به مخمر یا لاتکس، به پزشک خود اطلاع دهید. هم‎چنین، اگر واکنش آلرژیک تهدیدکننده زندگی به هر یک از اجزای واکسن یا دوز قبلی واکسن داشته‎اید، نباید واکسن را دریافت کنید.

    آیا با وجود افزایش سن و برقراری رابطه جنسی، همچنان امکان تزریق واکسن اچ پی وی است؟

    البته! حتی اگر در حال حاضر آلوده به یک سویه اچ پی وی باشید، باز هم می‎توانید از مزایای واکسن گارداسیل 9 بهره‎مند شوید. زیرا می‎تواند از شما در برابر سایر سویه‎ها (به‎خصوص سویه‎های پرخطر) محافظت کند.

    با این حال، هیچ یک از واکسن‎ها نمی‎توانند عفونت اچ پی وی موجود را درمان کنند. در واقع واکسن‌ها فقط از شما در برابر سویه‌های خاصی از این ویروس محافظت می‌کنند که تاکنون در معرض آن‎ها قرار نگرفته‌اید.

    آیا واکسن اچ پی وی خطرات یا عوارض جانبی برای سلامتی دارد؟

    آزمایش اچ پی وی – در بسیاری از مطالعات مشخص شده است که این واکسن ایمن است و عوارض موقت آن مانند درد، تورم یا قرمزی در محل تزریق، سردرد، حالت تهوع، استفراغ، خستگی یا ضعف طی چند روز برطرف می‎شوند.

    سخن آخر

    بنابراین، واکسن و پیشگیری از ابتلا به اچ پی وی در هر سنی اهمیت زیادی دارد. مشورت با پزشک متخصص می‎تواند اطلاعات بیشتری در اختیار شما بگذارد.

    آزمایش اچ پی وی – منابع:

    https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/hpv-infection/in-depth/hpv-vaccine/art-20047292

    https://www.healthhub.sg/a-z/diseases-and-conditions/701/faqs-on-hpv-and-hpv-immunisation

    https://www.cdc.gov/hpv/parents/vaccine/six-reasons.html#:~:text=HPV%20vaccination%20is%20cancer%20prevention,attendance%20for%20a%20baseball%20game.