پرش به محتوا
خانه » مقالات » درباره زیبایی پوست و مو در دوران بارداری بیشتر بدانید

درباره زیبایی پوست و مو در دوران بارداری بیشتر بدانید

    زیبایی پوست و مو در دوران بارداری

    در دوران بارداری، تغییرات زیادی ممکن است در پوست، مو و ناخن شما رخ دهد. این تغییرات به افزایش هورمون‌های زنانه (استروژن و پروژسترون)، افزایش رنگدانه‎های پوست، گشاد شدن رگ‎های خونی و تضعیف موقت سیستم ایمنی بدن مربوط می‎شوند.

    اگرچه پس از زایمان اغلب اختلالات پوستی مانند لک‎های پوستی و آکنه به‎‌خودی خود رفع می‎شوند، اما ممکن است به‎دلیل افت ناگهانی هورمون‎های زنانه برای سه تا شش ماه ریزش موقت مو را تجربه کنید.

    توصیه می‎کنیم برای حفظ زیبایی پوست و مو در دوران بارداری به نکات ذکرشده در این مطلب توجه کنید.

    انواع تغییرات پوستی در دوران بارداری

    بهتر است بدانید، اگرچه همه خانم‎های باردار تغییرات هورمونی را تجربه می‎کنند اما همه آن‌ها دچار مشکلات پوستی مانند موارد زیر نمی‎شوند، زیرا فاکتورهای فیزیولوژیک دیگری نیز در بروز آن‌ها موثر هستند.

    تجمع رنگدانه‎ها در بافت پوست

    با طی شدن بارداری هفته به هفته، متوجه خواهید شد که رنگ نوک سینه‎ها، پوست اندام تناسلی و مرکز شکم شما تیره می‎شود. کک‎و‎مک و خال‎هایی که از قبل وجود داشته‎اند، تیره‎تر می‎شوند و لک‌های قهوه‌ای‌‎رنگ جدید ممکن است روی گونه، پیشانی، بینی و چانه شما ظاهر شوند که بیماری پوستی ملاسما نامیده می‎شود.

    بسیاری از زنان به طور معمول دارای یک خط سفید کم‎رنگ (به نام خط آلبا) هستند که از ناف آن‎ها تا مرکز استخوان شرمگاهی امتداد دارد. در سه ماهه دوم، خط آلبا ممکن است تیره و قابل مشاهده شود. اختلال پوستی دیگری به نام آکانتوز نیگریکانس (Acanthosis nigricans) نیز وجود دارد که در اثر تجمع ملانین (رنگدانه)، پوست زیر بغل و کشاله ران ضخیم و تیره می‎شود.

    خوشبختانه در اغلب موارد، این مشکلات زیبایی پوست و مو در دوران بارداری با گذشت چند ماه از زایمان برطرف می‎شوند.

    ظهور ترک‎های پوستی

    کشیدگی پوست در اثر بزرگ شدن شکم و افزایش وزن در دوران بارداری به‎مرور باعث بروز ترک‎های پوستی می‎شود. معمولا این خطوط مواج ارغوانی‎رنگ هستند و روی شکم، سینه‎ها، ران‌ها و کشاله ران ظاهر می‎شوند. اغلب پس از زایمان، رنگ آن‎ها کم‎رنگ‎تر می‎شود.

    افزایش قرمزی پوست

    گشاد شدن رگ‎های خونی و افزایش حجم خون در دوران بارداری باعث می‎شود گونه‎ها و کف دست قرمزتر به نظر برسند. به این حالت اریتما یا قرمزی پوست می‎گویند. قابل ذکر است که این مساله به‎همراه افزایش ترشحات غدد چربی روی افزایش درخشندگی پوست نیز موثر هستند.

    ظهور آکنه یا جوش

    اغلب در سه ماهه سوم، غدد چربی فعال‎تر می‎شوند و ممکن است به‎همین‎دلیل ظهور آکنه را در صورت و نواحی مختلف بدن تجربه کنید.

    بروز بثورات پوستی

    به‎دلیل اختلال در انتقال ماده صفرا به کبد و افزایش این ماده در بدن، برخی از بیماری‎های پوستی مانند اگزما، پسوریازیس، آکنه و لوپوس اریتماتوز و عفونت کاندیدیایی (قارچی) واژن در دوران بارداری بدتر می‎شوند.

    در این شرایط، برای بهبود زیبایی پوست و مو در دوران بارداری حتما باید با پزشک متخصص مشورت کنید.

    انواع تغییرات مو و ناخن در دوران بارداری

    در دوران بارداری ممکن است احساس کنید حجم بیشتری از مو روی پوست سرتان وجود دارد. این مساله به این دلیل است که هورمون استروژن افزایش یافته است و سرعت ریزش موها را کاهش می‎دهد. در مقابل، ناخن‎های شما ممکن است شکننده شده و از انتها شکافته شوند.

    راهکارهایی برای حفظ زیبایی پوست و مو در دوران بارداری

    بنابراین بروز برخی از مشکلات پوستی در دوران بارداری طبیعی است و توصیه می‎کنیم برای بهبود زیبایی پوست و مو در دوران بارداری به نکات زیر توجه کنید:

    • برای جلوگیری از تجمع بیشتر رنگدانه پوست، هر روز از کرم ضدآفتاب با حداقل SPF 20 استفاده کنید و از تماس مستقیم با نور خورشید دوری کنید.
    • برای شستشو پوست از صابون‎های مرطوب‌کننده و ملایم استفاده کنید و از اسکراب روزانه پوست خود خودداری کنید.
    • علاوه‎بر پوست صورت و گردن، پوست شکم، ران‎ها و باسن شما نیز نیاز به مرطوب‎کننده دارند. این کار به کشش راحت‎تر پوست و کاهش ترک‎های پوستی کمک می‎کند. استفاده از روغن‎های ضروری مانند روغن زیتون یا نارگیل نیز عالی است.
    • از شلوارک‌های مخصوص بارداری استفاده کنید. این شلوارک‎ها به‎دلیل داشتن خاصیت ارتجاعی از گشاد شدن پوست پشتیبانی می‎کنند و منجر به کاهش ترک‎ها می‎شوند.
    • برای قوی نگهداشتن پوست و عضلات شکم باید ورزش کنید. ورزش هم‌چنین بی‎اختیاری ادرار هنگام سرفه یا عطسه شدید را کاهش می‎دهد.
    • بدن خود را تمیز نگهدارید، زیرا به‎دلیل افزایش فعالیت غدد عرق در دوران بارداری مدام احساس تعریق و گرما می‎کنید. البته حمام کردن را فقط به یکبار در روز محدود کنید. موهای خود را با یک شامپوی ملایم روزانه شستشو دهید.
    • برای کاهش خارش ناشی از اگزما از وازلین استفاده نکنید زیرا می‎تواند منافذ پوست را مسدود کند. اگر اگزمای شدید پوستی دارید به پزشک مراجعه کنید، زیرا ممکن است به کرم‌های استروئیدی نیاز داشته باشید.
    • حتما یک مکمل مولتی‎ویتامین حاوی کلسیم مصرف می‎کنید. برخی از انواع پسوریازیس با کاهش کلسیم در بدن بدتر می‎شوند.
    • برای پیشگیری از بروز جوش صورت بهتر است از محصولات آرایشی و مراقبتی غیرکومدون‎زا و عاری از عطر استفاده کنید. آکنه‎های وسیع را می‎توان با لوسیون‎های حاوی آنتی‎بیوتیک مانند لوسیون اریترومایسین یا کلیندامایسین درمان کرد. در دوران بارداری از کرم‎های ضدآکنه حاوی ترتینوئین (Retin-A) و سالیسیلیک اسید استفاده نکنید، زیرا باعث ایجاد ناهنجاری‎های متعدد در نوزاد می‎شوند.
    • برای حفظ زیبایی پوست و مو در دوران بارداری خواب کافی داشته باشید و سعی کنید از استرس دوری کنید. روبالشی و حوله خود را مرتبا عوض کنید.
    • از رنگ و دکلره کردن موهای خود در دوران بارداری اجتناب کنید. بگذارید موهایتان به طور طبیعی رشد کنند زیرا بعد از زایمان احتمالا به مدت 3 تا 6 ماه با ریزش مو مواجه خواهید شد. برای کنترل ریزش، بدون تجویز پزشک اجازه استفاده از دارو موضعی ماینوکسیدیل را ندارید.

    محصولات ایمن برای بهبود زیبایی پوست و مو در دوران بارداری

    قبل از اینکه از هر محصولی برای حفظ زیبایی پوست و مو در دوران بارداری استفاده کنید، باید به خاطر داشته باشید که مواد تشکیل‎دهنده آن می‎توانند از پوست وارد جریان خون شوند و روی کودک تأثیر بگذارند. این مساله در بروز نقایص مادرزادی، رشد غیرطبیعی جنین و عوارض بارداری موثر است. به‎خصوص در سه ماهه اول که اعضای حیاتی جنین در حال شکل‎گیری هستند.

    معمولا محصولاتی مانند شامپو، اسپری مو، صابون، لوسیون و دئودورانت‎ها مضر نیستند. استفاده از این محصولات در دوران بارداری به طور کلی بی‎خطر است. اما باید از پاک‎کننده‎های ناخن اجتناب کنید زیرا استنشاق طولانی‎مدت بخار آن‎ها سمی است. قبل از مصرف هرگونه داروی خوراکی و موضعی برای حفظ یا بهبود زیبایی پوست و مو در دوران بارداری حتما با پزشک مشورت کنید.

    سخن آخر

    بنابراین همانطورکه بدن زن در دوران بارداری برای پرورش و استقبال از یک موجود کوچک آماده می‎شود، پوست، مو و حتی خلق‎وخو او نیز به سرعت تغییر می‎کنند. احتمالا پزشک برای کمک به رفع مشکلات زیبایی پوست و مو در دوران بارداری از شما می‎خواهد که آزمایش خون بدهید. آزمایشگاه دنا با خدمات منحصربه‎فرد خود می‎تواند در این زمینه به شما کمک کند.

    منابع:

    https://www.healthshots.com/preventive-care/reproductive-care/the-dermatologists-guide-to-taking-care-of-your-skin-and-hair-during-pregnancy/

    https://www.healthhub.sg/live-healthy/998/pregnancy-skin-care-tips-during-pregnancy-and-after-birth

    https://medlineplus.gov/ency/patientinstructions/000611.htm

    https://www.healthline.com/health/pregnancy/pregnancy-safe-skin-carehttps://www.obstetricexcellence.com.au/pregnancy-concerns/hair-skin-and-nail-care/